Merve Üzel Diyetisyen - Zayiflarken Doğru Bildikleriniz Yanliş Çikmasin

Merve Üzel  Diyetisyen

Zayiflarken Doğru Bildikleriniz Yanliş Çikmasin

Merve Üzel Diyetisyen

info@gizemkesli.com

Beslenme “SOSYAL VE PSİKOLOJİK ”  bir kavramdır. Bu ne demek? Beslenme sizin adetlerinizden, gelenek- göreneklerinizden, bulunduğunuz coğrafyadan, ekonomik durumunuzdan ve psikolojinizden etkilenir. Beslenmenin bilimsel yanı yıllar içinde araştırmalara bağlı olarak ufak değişkenlikler gösterse de belirli kurallardan oluşur. Yani bilimsel veriler bize bir çerçeve sunar, sosyal farklılıklarınız ise o çerçevenin içinin doldurulmasını sağlar.

Maalesef günümüzde sosyal medyanın etkisiyle beslenme” sağlıklı yaşam tarzı” olarak değil “sadece zayıflama sevdası “ olarak algılanır hale geldi. Sosyal farklılıklar size uygun diyetlerin yazılmasını değil farklı farklı,  bilimsellikten uzak diyet çeşitlerinin ortaya çıkmasına neden oldu.

Zayıflamanın bu kadar gündemde olması,  binlerce diyet çeşidinin gelişmesi de insanlarda ”HIZLI ZAYIFLAMA” modasını getirdi.

Sağlıklı olmak amacıyla mı kilo veriyorsunuz yoksa istediğiniz beden kıyafetlerin içine girmek amacıyla mı? Her ikisi de mi? O halde 1 ayda en hızlı kaç kilo vereceğinizin hesabını tutmak yerine en sağlıklı “NASIL”  kilo vereceğinizi öğrenmeye çalışın!

 

1. YANLIŞ : DÜŞÜK KALORİLİ DİYETLERLE DAHA HIZLI  HEDEF KİLOYA ULAŞIRIM

DOĞRUSU: Enerji içeriği düşük ( 600-800 kalorilik diyetler) diyetlerle açlığa bağlı olarak ilk 5-8 kilo hızla verilir. Fakat düşük enerji alımına alışan bazal metabolizmanız hızını düşürür ve enerji harcamasını minimuma indirir. Böylece duraklama dönemine girersiniz. Diyet yapsanız dahi vücudun koruma mekanizmasını tetiklediğiniz için kilo verimi olmaz. Bu bir nevi vücudun kıtlıkla savaşma mekanizmasıdır.  Olası uzun süreli açlıklarda devamlı kilo kaybını önlemek amacıyla belirli bir kilo kaybından sonra metabolizma hızınız yavaşlar. Aksi takdirde kilo verimi devamlı olsaydı birkaç ay içinde depoların bitimine bağlı olarak yaşamımız son bulurdu.

Bu nedenle diyetlere bedeninizin rahat kilo verdiği maximum enerji içeriğiyle başlanmalıdır. Diyet süresi uzadıkça vücut diyete alışır ve kilo verim hızı düşer. Böyle durumlarda diyetin enerji içeriği kademe kademe düşürülmelidir.

2. YANLIŞ: ACI ÇEHRE TOHUMU , FORM ÇAY , ALKALİ SU VB. METABOLİZMAYI HIZLANDIRIR

DOĞRUSU: Metabolizmanızı hızlandırmanın ölçütü sizin için sık sık tuvalete çıkarak su kaybı sağlamak ve bunu kilo verdim sanmak ise evet metabolizmanızı hızlandırdınız! Birkaç bitki yiyip üstüne 2 bardak su içmek.. Malesef metabolizmanızı hızlandırmak bu kadar kolay değil. Bilimsel olarak metabolizma hızını arttırdığı kanıtlanmış ve Dünya Sağlık Örgütü (WHO)  tarafından önerilen tek şey var : SPOR !

Acı çehre tohumu gibi bitkiler, form çay gibi sinameki içerikli bitkisel çaylar bağırsak faaliyetlerinizi arttırıcı etkiye sahiptir. Bu bitkileri kullanarak kaybettiğiniz ağırlık sadece SU dur. Vücudunuzdaki yağ hücreleri üzerine hiçbir etkisi yoktur. Bu destekleri ancak kabızlık gibi bir bağırsak probleminiz varsa diyetisyen kontrolünde kullanmalısınız.

 

3.YANLIŞ: DİYETLE BİRLİKTE BİRDEN KARDİYO VE AĞIRLIK ÇALIŞMASINA BAŞLAMALIYIM

DOĞRUSU: Hayatında en son 3 yıl önce spor yapmış biri olarak ham vücudunuza bu kadar yüklenirseniz çeşitli ortopedik rahatsızlıklar başgösterebilir. Unutmayın spor sizin kozunuzdur! Vücudunuz kondisyon kazandıkça hep daha fazlasını ister. Daha diyetin başında günde 2 saat spor yaparsanız vücudunuz buna alışınca ne yapacaksınız?

Önemli olan sporun süresi değil verimliliğidir! Eğer yağ yüzdeniz fazla ise kardiyo dediğimiz yağ yakımına yönelik sporlara başlayabilirsiniz evet ama günde 1 saat değil… Günde yarım saat başladığınız sporu zamanla 45 dakikaya  daha sonra da 1 saate çıkarabilirsiniz. Ya da sporun türünü değiştirebilirsiniz. Örneğin; 1 saatlik yürüyüşten 20-25 dakikalık yüzmeye geçebilirsiniz.

Kardiyoya kondisyon kazandıkça ağırlıklara geçin ya da kardiyonun süresini uzatın. Bu sayede kilo verimi de devamlı olacaktır.

 

4.YANLIŞ:  AKŞAM 18.00 DAN SONRA YEMEK YEMEYECEĞİM

DOĞRUSU: Metabolizmanız akşam 18.00 dan sonra çalışmayı bırakıyor mu? Mesela gözünüz ben 18.00 dan sonra görmeyeceğim, beyniniz ben kendimi kapatacağım diyor mu? O halde uyuyana kadar tüm iç organlarınıza enerji göndermekle sorumlu bu bedenin enerji kaynağını nasıl kesersiniz? Vardiya sistemiyle çalışan fabrika personeli danışanlarım ve  mesai sistemiyle çalışan hemşire danışanlarım hep geceleri yemek yiyerek zayıfladılar. Ama o saatte yemeye ve  enerji ihtiyaçlarına uygun yemekleri yediler.

Son öğününüzü belirleyen saat yatış saatinizdir. Yatmadan 2 saat önce yeme eylemini bitirmeniz gerekir. Örneğin gece saat 00.00 de yatan birisiyseniz 22.00 da mutlaka meyve / süt / yoğurt / ayran / ceviz / badem / fındık gibi besinler ile bir ara öğün yapmalısınız ki kas kaybınız olmasın.

HIZLA DEĞİL SAĞLIKLA ZAYIFLADIĞINIZ GÜNLER DİLERİM…

 

Yazı 1256 kez okundu

Merve Üzel Diyetisyen Köşe Yazıları