Merve Üzel Diyetisyen - Polikistik Overliyim Nasil Beslenmeliyim?

Merve Üzel  Diyetisyen

Polikistik Overliyim Nasil Beslenmeliyim?

Merve Üzel Diyetisyen

info@gizemkesli.com

         Polikistik over sendromu kadınların yaklaşık %15-20'ini etkilemektedir. Belirtileri ise ; Düzensiz adet görme, kilo artışı, insülin direnci ve tüylenme sorundur. Polikistik over sendromu obezite, tip 2 diyabet, kalp hastalıkları ve doğurganlık problemleri ile yüksek oranda ilişkilidir. Polikistik over sendromunun ilk tedavisi diyet ve yaşam tarzı değişikliğidir.

POLİKİSTİK OVER DİYETİ NASIL OLMALIDIR?

1) Düşük glisemik indeksli diyet uygulanmalı; İnsülin kandaki şekeri enerji için hücrelere taşıyan bir hormondur. Polikistik over sendromuna sahip kadınların çoğunluğunda insülin direnci görülmektedir ve ancak düşük glisemik indeksli bir diyet ile insülin seviyeleri dengede tutulabilmektedir. Glisemik indeks ise besinlerin kan şekerini yükseltme hızı olarak tanımlanmaktadır.

Düşük glisemik indeksli beslenme düzeninde rafine karbonhidratlar, işlenmiş şeker ve şekerden yapılmış yiyecekler ve içeceklere yer yoktur. Ayrıca glisemik indeksi yüksek sebze ve meyvelerden olan karpuz, incir, muz ve üzüm, patates tüketilmemektedir. Diğer sebze ve meyveler porsiyon kontrolü yapılarak tüketilebilir. Beyaz undan yapılmış ekmek ve hamur işleri yerine tam buğday, tam tahıl veya çavdar unundan yapılmış ekmek ve besinler tercih edilmelidir. Şekerli ve gazlı içecekler yerine, ev yapımı şekersiz limonata, komposto veya süt gruplarından olan kefir, ayran, süt gibi içecekler tercih edilmelidir.

2) Diyetlerde sağlıklı yağlara yer verilmelidir; Günlük tüketilen besinlerin içeriği doymuş yağlardan çok doymamış yağlardan zengin olmalıdır. Örneğin tereyağı ve margarinler yerine zeytinyağı tercih edilmelidir. Kırmızı etin doymuş yağ oranı yüksek olduğu için omega 3 açısından zengin olan balık tüketilmelidir. Atıştırmalık olarak ise rafine yağlar ile üretilmiş paketli gıdalardan olan bisküviler, krakerler yerine sağlıklı yağlardan zengin çiğ badem, çiğ fındık ve ceviz tüketimine yer verilmelidir.

3)Karbonhidratlardan fakir fakat protein ağırlıklı beslenmeli; Yapılan çalışmalarda yüksek karbonhidratlı ve yüksek proteinli diyetler karşılaştırıldığında, yüksek proteinli diyetlerin insülin direncine daha iyi geldiği saptanmıştır. Polikistik over sendromu yaşayan kadınların özellikle rafine karbonhidratlardan fakir, protein açısından zengin beslenmeleri gerekmektedir. Günlük protein miktarını arttırmak için diyetlerinde süt ve süt ürünlerinden, kefir, süt, yoğurt, peynir ve peynir çeşitlerini kontrollü olarak tüketmelidirler. Ayrıca gün içinde ya öğlen ya da akşam yemeklerinde köfte, tavuk veya balık gibi et ürünlerini tüketmelidirler.

4)Sürekli aktif olmalıdırlar; Düzenli egzersiz ve hareketli bir yaşam tarzı polikistik over sendromuna sahip kadınlar için altın kurallardan biridir. Hareketsiz yaşam tarzı değiştirilerek, gün içinde en az yarım saatlik yürüyüşler yapılmalıdır. Asansör kullanılıyorsa merdivenlerden çıkılabilir veya bir çok yere arabayla gitmek yerine yakın mesafeler için  yürüyüş tercih edilmelidir.

Yazı 381 kez okundu

Merve Üzel Diyetisyen Köşe Yazıları