Begüm Şişman Tufan - Dikkat Eksikliği Ve Yetiştirme Biçimi

Begüm Şişman Tufan

Dikkat Eksikliği Ve Yetiştirme Biçimi

Begüm Şişman Tufan

begum@avrupayakasi.com.tr

Dikkat eksikliği her insanda zaman zaman bulunabilecek ya da çok dikkatli dediğimiz bir insanda bile ara sıra olabilecek bir durumdur. Önemli olan bu durumun ne kadar sürdüğü, hayatın akışını ne kadar etkilediğidir. Dikkat dağınıklığı olan çocuklar masanın başında oturamaz, otursalar dahi çeşitli bahaneler uydurarak ( tuvalete gitme, su içme gibi ) sık sık masa başından kalkarlar. Ders dışı işlerle fazlaca ilgilenir, elindeki kalem, defter ve oyuncak gibi malzemeyle uğraşır, ödevlerini çok geç bitirirler. Ayrıca üzerine aldıkları bir işi bitirmekte zorlanırlar, bir işi bitirmeden hemen diğerine geçerler.

Çocuğun yaşam biçimi dikkatli seçicilik mekanizmasında etkili bir öğedir. Özellikle doyumsuz yetiştirilmiş bir çocuğun ve sürekli televizyon izleyip, bilgisayar oyunlarıyla oynaması dikkatli seçicilik kabiliyetini zayıflatır. Çünkü doyumsuz yetiştirilmesi ve iradesinin zayıf olması onun bir iş üstünde sıkılmadan çalışma becerisini düşürür, yaptığı işi sıkıldığı ilk anda bırakmasına sebep olur. Ayrıca sürekli televizyon, cep telefonu, bilgisayar oyunlarıyla vakit geçiren çocuğun beyni, bir süre sonra gerçek dünyanın da tıpkı sanal dünya gibi hızlı, renkli ve hareketli olmasını bekler. Haliyle gerçek dünya bu şekilde olmayınca farklı uyaranlar bulmaya çalışır ve yaptığı işe odaklanamaz, dikkat çeldiricilere aldanıp asıl konuyu kaçırır. Einstein’ a başarısının sırrı sorulduğunda : ’Sadece ve sadece işime odaklanırım. Zamanı, süreyi ve diğer olayları unuturum!’ demiştir

Bu durumun ‘ çabucak sıkılmanın ve dersten kopmanın nasıl önüne geçilebilir?’

  • Öncelikle çocuklarımızın her istediğini yerine getirmemekle bu durumun önüne geçebiliriz. ‘ Dile benden ne dilersen !’ tarzı bir yaklaşımla kısa zamanda doyumsuzlaşan çocuklar derslerinde gayretli olamazlar, dikkatlerini ilk sıkılma anında bırakıverirler. Oysa her türlü çalışma; hazzı ertelemeyi, sabretmeyi, güçlüklere dayanmayı gerektirir.
  • Grup oyunlarının her biri birer hazzı erteleme egzersizidir. Çünkü grupça oyun oynayan çocuklar, sırada beklemeyi, mücadele etmeyi, oyunun kurallarına uymayı, her mağlubiyetten sonra sakin olmayı, sabırla kazanma azmini ve daha birçok şeyi öğrenirler.
  • Strateji oyunları iradeyi kuvvetlendirir. Özellikle satranç, dama gibi oyunlar çocukların akıl yürütme berilerini geliştirmekle kalmayıp, sakin düşünme, birkaç adım sonrasını düşünme, acele karar vermeme, oyuna konsantre olabilme, çok yönlü düşünebilme gibi birçok beceriyi geliştirir.
  • Çocuğunuza gece yatmadan önce kitap okuyun. Çocuğunuz hem kitap dinleyerek çok şey kazanacak hem de işitsel dikkati gelişmiş olacaktır.
  • Son olarak, spor yapmak kişide dikkat dahil bütün zihinsel yapı özelliklerinin gelişmesine katkıda bulunur. Ayrıca öğrencilerin zihinsel performanslarını yükseltir ve sınava ilişkin kaygılarını azaltır.

Yazı 835 kez okundu

Begüm Şişman Tufan Köşe Yazıları